måndag 6 december 2010

Stresskonen krymper ner i avgrunden.

FM befinner sig nu ganska långt ner i den berömda stresskonen. Förmågan till kognitivt spänstiga manövrer har fallit för ett aggresivt rytande där social förmåga, empati och inte minst moral, sedan länge vikit undan för rädslan att tappa ett ansikte man sedan länge förlorat.

Nu blir jag naturligtvis, med dessa i mångas ögon överdrina formuleringar, betraktad som medlöpare till Chefsingenjören och därmed också betraktad som en av FM fiender. Det kan jag stå ut med då jag hela mitt yrkesliv så här långt lojalt tjänat Sverige både inom och utom riket. Nu är det så att det är inte FM som organisation jag känner lojalitet till utan det den står för, dess uppdrag att försvara Sverige. (Ja det låter heraldiskt och fint men så är det).

När jag nu bedrövad ser hur vissa falanger ur den nuvarande FML nu missköter förtroendet mot inte bara FM personal utan den part de är satta att skydda, svenska folket, undrar jag hur det har kunnat gå så illa.

Internt inom HKV ligger det också en konflikt mellan olika delar av den nuvarande organisationen. PROD mot INS och Grönt mot Blått. Ett farligt spel där fyra och tre stjärnor slår två och en dito. Det finns de på den nivån som vill och som försöker men också de står maktlösa.

Allan Widman har nyligen på sin blogg Strilaren II förklarat att politikerna varken kan eller vill lägga sig i enskilda ärenden då det skulle uppfattas som ministerstyre. Men var går gränsen när politikerna måste agera?

Det finns ju ingen tradition inom FM att avgå när man misslyckas och det anses nog heller inte önskvärt, bättre att bli "korrigerad" och försöka göra jobbet bättre, så resoneras det nog istället.

Det är nu hög tid för de politiska cheferna att kalla till sig valda delar av FML för att i en kavajhytt, utan kaffe, ha ett konstruktivt och öppenhjärtigt samtal, som det brukar heta, och kräva att FM reder ut det farliga läge vi är på väg in i.

10 kommentarer:

  1. Borneo, du har helt rätt i ditt inlägg. Den enda moral jag kan spåra i ärendet med CI, är CI:s moraliska resning och den moraliska seger han redan avgått med.

    Helt otroligt att den politiska nivån bara står och tittar på när det barkar. Det minsta man kunde förvänta sig är ett inlägg från Försvarsministern på dennes blogg om vikten av en fungerande personalhantering. Så lätt och ändå så långt borta. Eller en diskret men resolut kavajhytt. Miljonerna rinner iväg.

    Kombinera detta med "omgalloneringen" så blir det ett lämmeltåg. Vad jag förstår så är det Personaldirektören som är mest drivande i ärendet.

    Siste man släcker ljuset och tar flaggan med sig.

    SvaraRadera
  2. Borneo. Om du får skit för att du stöttar mina synpunkter, så visar det bara hur låg takhöjd det finns i firman idag.

    Liksom du så är jag en gammal flygpojke med ett hjärta som tickar för flyg. Det har blivit många sena kvällar på jobbet bara för att jag vilst fixa till det sista inför en övning eller klara ut alla detaljer efter en direktanmälan. Det HKV inte förstår är att "firman" snurrar runt tack vare alla som ibland jobbar mer eller mindre ideellt.

    Stort tack för det stöd du visat och jag vet att alla grabbar på divisionerna står bakom de synpunkter som nu kommer upp i debatten.

    SvaraRadera
  3. @Sumatra: Vi kanske skulle be Armens musikpluton att lära sig att spela "Nearer, My God, To Thee" när flaggan halas ner. Det finns en viss symbolik...

    http://www.angelfire.com/tn/TragedyatSea/Orchestra.html

    SvaraRadera
  4. Jag skrev precis detta inlägg hos Strilaren II - verkar som det är många själar som har samma tanke....


    Allan och Staffan!

    Jag måste tyvärr säga att jag tycker det ni skriver är ryggradslöst.

    Försvarsmakten kan liknas vid ett företag där aktieägarna - d.v.s. det svenska folket - har utsett er till att ingå i styrelsen. Styrelsen är ansvarig för verksamheten inför aktieägarna och ska tillvarata dessas intressen.

    Det som händer i Försvarsmakten nu är att verksamheten, eller rättare sagt ledningen, löper fullständigt amok. "Aktieägarna" får för 40 miljarder per år en oduglig bastard till försvarsmakt som är totalt oanvändbar till allt annat än administration - ja bortsett från de 600 man som tjänstgör utomlands....

    Ledningen i försvarsmakten bränner av aktieägarna investerat kapital i parti och minut - med den vanliga klokheten att "investerade pengar är förbrukade pengar" - och eftersom företaget (försvarsmaktens) hela produktion bygger på tillgång på kompetent och välutbildad personal behöver man inte vara raketforskare för att inse att företaget är på väg mot avgrunden. Ledningen sätter prestige före sans och vett och lyckas med konststycket att tappa ALLT förtroende hos merparten av personalen. Ledningen kan heller inte ens stava till ordet "ledarskap" och nästan varje vecka sätts nya lågvattenmärke i usel personalhantering.

    I fikarummen på företaget jäser missnöjet och det söks jobb på löpande band. Samtidigt tror företagsledningen att de anställda ska ska tala vitt och brett om hur "god arbetsgivare" företagsledningen och dessutom hjälpa till att rekrytera ny personal. Jag har inte talat med en enda officer de senaste månaderna som skulle rekommendera någon att ta anställning i försvarsmakten - och definitivt inte sina egna barn! INTE EN ENDA!

    ...men 95 % av de anställda tackade ju ja till sverkers generösa semestererbjudande...

    Vår inom ledarskap totalt tondöve arméinspektör ertappades med byxorna nere när han skrev sin insändare i officerstidningen. De som mot förmodan trodde att befordran byggde på klokhet och ledarskapsförmåga fick sina illusioner krossade. Hur karln ens kan skicka in sitt alster för att publiceras är mig en gåta - och den i hans stab som korrektur läst insändaren borde generalen skicka ett sms till....

    ...men 95% tackade ju ja och officersförbundet fokuserar på elände och på de 5% som tackade nej....

    Det behövs inga fler kommentarer kring den insändaren...

    SvaraRadera
  5. forts...

    Marknadsdirektören och hans cirkus av personal hittar likt försäljare av begagnade dammsugare på den ena kampanjen efter den andra, producerar glättiga trycksaker med illaluktande innehåll, reklamfilmer, webbtester, almanackor med löjligt tryck till personalen osv.....

    "Den goda arbetsgivaren", varumärket "Försvarsmakten" som enligt cirkusdirektören och hans anhang försäljare av begagnade dammsugare ska vara självrekryterande....

    Som sagt - företagsledningen löper fullständig amok och styrelsen sitter på läktaren och kommer med bortförklaringar till varför de inte kan utkräva ansvar och förklaringar från vd:n (d.v.s. ÖB) och hans anhang i ledningsgruppen.

    Lägg sedan till det undermåliga system som benämns SAP som krängdes till försvarsmakten. Kostnaden för detta s.k. "stödsystem" har väl redan passerat tre miljardersgränsen och "still counting" - och systemet fungerar FORTFARANDE inte som tänkt, datainspektionen har stoppat HR-modulen, materieluppföljningen är fortfarande inte överflyttad från LIFT....

    Listan över denna bastards till stödsystem tillkortakommanden kan göras lång och förr eller senare ska prislappen betalas. Mer pang för pengarna - eller hur....


    Jag blir som skattebetalare rent ut sagt förbannad när jag läser de bortförklaringar som du Allan och du Staffan kommer med. Som väljare som röstade på alliansen blir jag enormt besviken och som officer blir jag heligt förbannad.

    Inser inte ni i styrelsen att företaget håller på att gå över styr? att det kommer att ta årtionden att bygga upp det som raserats på några få år - och under tiden är landets försvarsförmåga näst intill noll!

    Nu är det ta mig f..n dags för den politiska nivån att ta tag i situationen - det går inte längre att bara sitta på läktaren och komma med bortförklaringar!

    SvaraRadera
  6. Det är något med er flyggrabbar som gör att man önskar att man var en av er.

    För att anknyta till president Kennedys berömda tal Ich bin ein Berliner (jag är en donut) så vill jag säga Ich bin ein Flieger.

    All heder åt er för det stöd jag uppfattar att ni ger CI.

    SvaraRadera
  7. ......Full spinn, befälhavaren regriderad ända in i livmodern. Nödhopp pågår för fullt utom i första klass där man förnöjt berusat sig på självgodhetens likör.

    Efte fullbordat haveri syns en fallskärm med befälhavaren hängande i. Den driver visst mot Bryssel..........

    SvaraRadera
  8. Borneo,

    jag såg på Strilaren II ditt referat från C Insats, 4 december 2010 02:15:
    Jag har hört C Insats tala.
    Då sade han någonting om "fega lyxputtar till piloter" när haveriet med G4 på Marmal diskuterades, samt i samband med en diskussion om kompletterande utbildning av helikoperbesättningar undrade han hur svårt kan det vara? då han själv utan vidare ansåg sig kunna vara full operativ på en stridsvagn på en vecka fast det var tjugo år sedan han satt i en sådan.


    Min haka är i trakten av knäna.
    Kan bara hålla med om din slutsats:
    Med sådana chefer behöver man inga fiender.

    Dubbelsuck. I dessa händer överlämnar vi nu Försvarsmakten. Amen.

    SvaraRadera
  9. Då är vi där igen.

    Idag var jag på ett mycket trevligt möte mellan blå (mörka o ljusa) och gröna. Och tro det eller ej, men på nivån OF3 och neråt så verkar vi kunna komma överens om det mesta vad gäller praktiska. Men det berodde kanske på rummets kompetens med missioner från i princip alla delar av världen.

    Och analysen var ganska svidande. En hel del problem skapas just i den så kallade HKV-friktionen mellan Prod och Ins. Dags att återta armé-, marin- och flygstaberna. Och inga multidimensionella organisationer för att ge OF4 och högre befattningar där de får "leka chef" som Jan Guillou skulle uttrycka det.

    Även om jag är FVoff, så säger jag bara följande: "Jag är Försvarsmaktsofficer och jobbar för Försvarsmakten".

    I FML verkar egenintresse och ego vara styrande faktorer, inte organisationens behov.....

    SvaraRadera
  10. För övrigt så föreligger det nog ett linjärt förhållande mellan vissa befattningshavares midjemått och deras självskattning av fältduglighet.....

    SvaraRadera